• DAH SAKIT BARU FIKIR NAK BAHAGI HARTA

      Sakitnya tuh disini didalam hatiku, sakitnya tuh disini didalam hatiku, ops ternyanyi pula hikhik. maafkan lah admin ye.  Admin ni memang suka menyanyi berangan jadi Dato Siti. Okay, apa pula isu kali ni?  ni admin […]
    • Cerita kali ni ditujukan khas untuk mereka yg suka berfashion. Kalau wanita kebanyakan suka kumpul handbag, kasut, tudung dan baju rekaan selebriti terkenal mahupun jam tangan. Tak kira juga yg lelaki ada hobi tersendiri kumpul […]
    • PENAMA KWSP ITU PENERIMA

      Fakta atau auta? Betul ke benda ni? Siapa nama yg diletakkan dalam kwsp tu, itulah yg akan layak terima duit tu bila si pemilik meninggal dunia. Serius lahh?? Nama pon penama. Mcm kisah kisah sebelum […]
    • PEMEGANG AMANAH BUKAN PENERIMA HARTA

      Hujung minggu lepas ada sebuah drama di satu siaran tv terkemuka. Mengisahkan ttg seorang atuk yang menjaga cucu lelakinya kerana ank lelaki dia (Aman) telah meninggal dunia. Seorang lagi anak lelakinya yg tlh berkahwin dan […]
    • ANTIK BUKAN SEBARANG ANTIK

      Satu lagi ghete(harta) yang ramai org buat tak ambil peduli. Org lama-lama suka simpan barang antik. Tak antik pon, dia akan tahu satu hari nanti barang tu akan jadi kegilaan semua orang. Contoh? Duit syiling […]
    • ADIK BERADIK BERMASAM MUKA FAKTOR UTAMA SUKAR URUS HARTA PUSAKA

      Kunci utama untuk proses pusaka dgn cpt adalah dgn persetujuan waris yang lain. Kalau ada yang bermasam muka, tidak bertegur sapa. Mmg susah lah jawabnya. Selalu kami terima panggilan minta bantuan untuk selesai kes pusaka […]
    • PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA YANG TERBAIK

      Alhamdulillah dan tahniah kerana ada dalam kalangan kita akhirnya berjaya menjalankan tgjwb dlm menguruskan harta pusaka yang ditinggalkan. Mungkin setelah beberapa bulan atau beberapa tahum barulah proses tu selesai. Tapi, ada juga yang tak selesai […]
    • SIAPAKAH YANG TERLIBAT UNTUK PROSES PUSAKA?

      Hujung minggu mcm ni mungkin ada family yang berkumpul untuk menyelesaikan kes kes pusaka yang tak selesai. Tapi, taktahu siapa sebenarnya yg terlibat untuk membantu menyelesaikan isu ni. Ada 4 tempat yang boleh anda pergi […]
    • CARA MENUNTUT HARTA PUSAKA…

      Bila baca pasal harta pusaka mesti akan ada yg terdetik nak tahu cemana lah agaknya nak dapat harta pusaka yang ditinggalkan untuk waris-waris si mati kan. Takdelah nak kata gilakan harta tapi kalau dah rezeki […]
    • BAHAGIAN FARAID IBU 1/6

        Dalam surah An-Nisa telah dinyatakan pecahan bahagian yang akan diterima oleh waris-waris sekiranya pemilik meninggal dunia. Salah satunya adalah bahagian ibu iaitu 1/6 daripada nilai harta yang ditinggalkan. Walaupun ada yang dah tahu tapi […]
    • “SAYA SANGKAKAN BILA SUAMI MENINGGAL, RUMAH INI MILIK SAYA DAN ANAK ANAK. NAMUN RUPANYA BUKAN”

      Saya seorang isteri yang mempunyai 3 orang anak perempuan. Sejak berumahtangga 10 tahun lepas, arwah suami selalu sebut tentang hibah. Saya selalu buat tak kisah lagipun kami masih muda sehinggalah arwah meninggal bulan lepas. Anak […]
    • MENGAPAKAH PENTINGNYA HIBAH TERHADAP GOLONGAN YANG MASIH MEMPUNYAI IBU DAN BAPA?

      Ibu dan bapa adalah orang ihsan yang paling berharga kerana itu syurga dibawah tapak kaki ibu. Keperitan ibu dan bapa membesarkan anak anak tidak dapat dibayar dengan wang ringgit. Sebagai seorang anak, haruslah berbuat baik […]
    • 3,355 PASANGAN MOHON ‘BAYI SEGERA’

      Ekoran kes pembuangan bayi yang meningkat setiap hari, ramai pasangan yang sudi untuk mengambil bayi yang ditinggalkan di Baby Hatch untuk dijadikan anak angkat.   Pengurus Latihan dan Pentadbir Program Yayasan OrphanCARE, Syarhah Mohamed Tahir, […]
    • “MUJUR SUAMI DAH BUAT HIBAH HARTANAH SEBELUM DIA PERGI”

      Saya seorang isteri yang mempunyai 3 orang anak perempuan. Sejak berumahtangga 10 tahun lepas, arwah suami selalu sebut tentang hibah. Saya selalu buat tak kisah lagipun kami masih muda sehinggalah arwah meninggal bulan lepas. Anak […]
    • HIBAH BOLEH KEKANG PERTIKAIAN

      Nisbah nilai hartanah berbanding aset lain yang dimiliki oleh orang Islam adalah 50%-70%. Adalah satu kerugian bagi keluarga dan orang Islam jika hartanah terbeku dan tak terurus disebabkan pertikaian apabila pemilik hartanah meninggal dunia. Kebelakangan […]
    • SAMPAI TERBURAI USUS

      HANYA kerana berbalah mengenai HARTA PUSAKA, seorang lelaki tergamak menikam abangnya diperut hingga terburai di Kampung Perana, Langkawi Rabu lalu.  Bagaimanapun, mangsa kini stabil selepas dikejarkan ke hospital dan menjalani pembedahan. Ketua polis Daerah Langkawi, […]
    • ORANG ISLAM RUGI BESAR TIDAK RANCANG HARTA DAN URUS PUSAKA

      Sudah terang lagi bersuluh, umat Islam di Malaysia mengalami kerugian dari sudut ekonomi kerana harta pusaka bernilai RM66 bilion (2016) terbeku dan tidak dapat di manfaatkan.   Kesannya, harta tidak alih seperti hartanah, rumah dan […]
    • RAMAI ORANG AMBIL TAHU TENTANG TABUNG HARAPAN MALAYSIA TAPI RAMAI YANG TAKTAHU NAK BUAT TABUNG HARAPAN WARIS

      Sejak akhir-akhir ni tular di media sosial tentang kerajaan membuat tabung harapan Malaysia menyeru rakyat membantu ekonomi negara. Kali ini, biar kami pula menyeru SUAMI-SUAMI SOLEH untuk mulakan TABUNG HARAPAN WARIS. Kenapa ye kami beria […]
    • MENGAPA PENTINGNYA HIBAH UNTUK PASANGAN ISLAM YANG MEMPUNYAI ANAK PEREMPUAN SAHAJA?

      Firman Allah SWT. : وَأَتَىالْمَالَ عَلَىحُبِّهِ ذَوِىالْقُرْبَىوَالْيَتَمَىوَالْمَسَاكِيْنِ وَابْنَ السَّبِيْلِ وَالسَّائِلِيْنَ وَفِىالرِّقَابِ “Dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta dan (memerdekakan) hamba sahaya” (QS. […]
    • PERANCANGAN YANG HEBAT ADALAH PERANCANGAN YANG BERMULA DENGAN PENGAKHIRAN

      Ramai yang bercerita tentang simpanan, pelaburan, pembelian hartanah, meluaskan perniagaan, persaraan dan pelbagai berkiatan kewangan dari membina hingga pengurusan hutang pastinya semua ingin mempunyai kesudahan atau desiniasi akhir, bukan?   Dimana pengakhirannya? Pastinya semua pemiliknya […]
    • ORANG ISLAM YANG ADA HARTANAH MASIH BERCAGAR ATAU BERHUTANG WAJIB TENGOK VIDEO INI!

      Jalan yang berliku corak atau bentuk menghibah harta orang Islam di Malaysia ini yang masih lagi menjadi ruang lingkup perbahasan para ulama’ yang boleh kita rumuskan bahawa banyak perkara yang perlu kepada proses ijtihadiyah dalam […]
    • IJAB DAN QABUL HIBAH

      Alhamdulillah pagi semalam dapat diberi peluang untuk menyempurnakan sesi ijab dan qabul hibah hartanah untuk seorang ibu bergelar datin kepada 4 orang anak perempuannya. Ijab dan Qabul adalah rukun yang ke-empat hibah selepas pemberi, penerima […]
    • APAKAH TANGGUNGJAWAB WASI?

      Tanggungjawab wasi dalam urusan harta pusaka adalah: Menjelskan belanja pengekebumian Melunaskan hutang Memungut hutang Mengumpulkan harta pusaka Mengekalkan harta pusaka Bahagian untuk waris tanpa hadir Pentadbiran harta pusaka Wasi juga perlu tahu: Siapa waris yang […]
    • ANAK ANGKAT TIDAK MEWARISI HARTA PUSAKA?

      Tahukah anda anak angkat tidak layak mewarisi harta pusaka?  Ini termasuk anak angkat yang ber’bin’kan ayah angkatnya! Harta pusaka yang boleh diwarisi oleh 3 golongan: Perkahwinan suami dan isteri Nasab, pertalian darah Baitulmal Jika tiada […]
    • Formula FAST Mudahkan Pembahagian Harta

      Urusan pembahagian harta lebih mudah jika pemilik harta kenal pasti waris terlibat, aset dibawah namanya, urusan pentadbiran dan kaedah pembahagiannya. Kesedaran rakyat untuk membuat permohonan pembahagian harta pusaka masih berada pada tahap yang rendah.  Ini […]
    • MASALAH WASIAT DI MAHKAMAH

      Bagi Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka yang telah mempunyai enakmen khusus mengenai wasiat orang Islam boleh percepatkan urusan Mahkamah Syariah di negeri masing-masing ekrana rujukan terus boleh dibuat kepada enakmen-enakmen berkenaan. Kesan daripada bidang kuasa […]
    • TERIMA KASIH FIKRAH TV1

      Terima kasih FIKRAH TV1 kerana memberi peluang untuk perkongsian ilmu.  Ilmu pewarisan lebih-lebih lagi tentang topik HIBAH menjadi topik yang sangat dicari oleh masyarakat sekarang ini untuk penyelesaian perancangan pewarisan mereka.  Kebiasaannya di Malaysia masyarakt […]
    • ADIK KU TAMAK HARTA

        Masa menonton tv pagi tadi ada drama tajuk “S unutk Syawal”.  Nak diijadikan cerita si isteri telah kematian suami.  Mereka ada seorang anak lelaki yang sedang belajar di kolej.  Apa yang nak diceritakan adalah […]
    • PUSAKA ATAU PUAKA

        Ceramah yang bertajuk “Harta Anda: Pusaka atau Puaka?” ini telah diberi oleh penceramah yang bertauliah daripada Wasiyyah Shoppe iaitu Tuan Haji Ariffin Sabirin yang telah berlangsung di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Bangsar.   […]
    • WARIS TERBATAL JIKA WARIS TIDAK SETUJU

      Rakaman video ini dipetik daripada program “Barakah” anjuran TV1 bersama-sama dengan tetamu jemputan iaitu Dr. Noor Lizza Mohamad Said.  Beliau adalah seorang Pensyarah Kanan Pengurusan Harta Orang Islam (UKM) dan bersama artis jemputan Dato Jalaluddin […]
    • KESAN PERTEMBUNGAN ANTARA PERSEPSI DAN REALITI

      Bila sebut pasal harta dan pusaka, masyarakat Islam di Mlaaysia adalah golongan yang paling terkesan kerana dari jumlah RM60 bilion harta pusaka yang terbeku (Dato’ Hamim Samuri, Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Harian […]